SFO - oppbevaring eller dannelse (del 1)

Nå har jeg vært i Stavanger i to dager og på skolebesøk/SFO besøk. I morgen er det kun samtaler og oppsummering av dagene. 

Jeg har hatt mange flotte opplevelser og sett mange dedikerte SFO ansatte, som brenner for jobben sin. Jeg har sett noen nye systemer som jeg håper kan motivere mine ansatte. Målet vårt er «verdens beste SFO» :)

Mange sier at SFO?n deres kun er oppbevaring, det skjer jo ikke noe! Dette er helt horribelt synes jeg. Selv om det ikke lages mye eller har en spesiell aktivitet hver dag så skjer det utrolig mye. Vi på SFO kaller det dannelse og forberedelse til resten av livet.

Denne dannelsen skjer i den tiden det ikke skjer noe, kun lek. Å nei det er ikke KUN lek, det er en arena for masse læring. Det er i leken de lærer å samhandle med andre mennesker, gutter, jenter, voksne menn og voksne kvinner, flerkulturelle og funksjonshemmede. Det her de lærer å verdsette hverandre og seg selv. Det er i leken de bearbeider det de lærer på skolen eller hendelser som oppleves på fritiden. I leken kan barna gå litt ut av virkeligheten og lage en lekeverden som ikke er så farlig å ta opp vanskelige temaet. 

I leken lærer de mye om sine egne følelser, hva som er moro/behagelig og hva som ikke er så greit. De blir bevist  hva de ønsker å holde på med og evner de selv har. Alle er forskjellige og har forskjellige behov.

Når du kommer forbi og ser voksne som bare står og ser på barna er det ikke sikkert at de bare ser. Det kan være de observerer enkelte barns lekegerdigheter, at de studerer hvert barns ferdigheter og plass i leken, hvordan barna snakker med hverandre og hvordan de løser uenigheter. Det kan være de observerer hvem som dominerer leken og hvem som bare er med og tar imot instrukser. Kanskje de ser etter personlige egenskaper hos barna for å hjelpe dem videre med utvikling av god lekekompetanse og utfordringer noen har som må omdirigeres, slik at det ikke blir et negativt mønster. 

Vi voksne går inn og ut av lekesituasjoner for å hjelpe med uenigheter som oppstår. Vi kommer med spørsmål til barna som de kanskje klarer å svare på selv slik at løsningen blir barnestyrt. Noen ganger må vi voksne komme med en løsning for at leken skal flyte videre. 

Vi voksne er også oppstartere av lek. Noen barn finner ikke helt sin plass i barnegruppa. Da må vi inn aktivt og få dette barnet inn i lek med de andre. Da er det kanskje vi som må starte leken med dette barnet og se om andre kommer til og vil være med. Når leken er kommet godt i gang trekker vi voksne oss ut og står og observerer hvordan denne leken utvikler seg og kan innimellom komme med ideer til barna.

Tenk litt på dette neste gang du henter på SFO og du ser de voksne i 10-15 minutter. Det er en liten bit av SFO hverdagen og har masse av verdi.

I leken fokuserer vi hos oss blant annet på at alle skal få lov og komme med ideer for å drive leken fremover, vi snakker fint til og om hverandre. Dersom noen vil være med på en lek som allerede er i gang må vi prøve å finne plass til den nye eller de nye og verdsette hverandre som lekevenn. 

Så lekens betydning er veldig verdiskapende og er viktig for å lære samspill og dannelse ❤️

 

#lek #sfo #skole #elev #verdi #dannelse #barn

Én kommentar

Birgitte

09.11.2017 kl.16:36

Mange som har sånt syn ja, det langt i fra en oppbevaring :)

baresteinar

09.11.2017 kl.17:18

Birgitte: Flere skulle bare vist. Jeg snakker mye om lekens betydning på foreldremøter for å bevisstgjøre :) og om neste emne (del 2) som kommer senere i kveld :)

Skriv en ny kommentar

baresteinar

baresteinar

41, Kristiansand

Mann i 40 årene, samboer med Christopher. Bor på landet sammen med hester, katter, hunder, høner, kaniner og allverdens småkryp, fritt for glamor og paljetter. Vokst opp i Kristiansand og bor nå i Finsland. Utdannet førskolelærer og jobber som SFO-leder.

Kategorier

Arkiv

hits